Ένα παιδί, πολύ γρήγορα,
αντιλαμβάνεται τις ιδιότητες ενός σημείου, μιας γραμμής, ενός σχήματος, ενός
όγκου. Νιώθει το αίσθημα που εκπέμπεται από την παράθεση των χρωμάτων, των
τόνων, της έντασης. Μπορεί να ζυγίσει διάφορες υφές στις δύο και στις τρεις
διαστάσεις. Μπορεί να εκφραστεί εικαστικά και να επικοινωνήσει. Η ηλικία του
παιδιού είναι καθοριστικός παράγων για τη θεωρητική ανάπτυξη των πλαστικών στοιχείων σε κάθε τάξη, όμως με
την διακριτική ενθάρρυνση του δασκάλου- εικαστικού βιώνει με τις αισθήσεις του
τις σχέσεις των πλαστικών στοιχείων παίζοντας: ερευνά, κρίνει, συγκρίνει,
κατασκευάζει, αναπτύσσοντας τη φαντασία, την αντίληψή του, τις κατασκευαστικές
του ικανότητες. Οι μικροί δημιουργοί ανοίγουν
διάπλατα τα μάτια της ψυχής στο θαύμα του κόσμου - του μέσα και του έξω κόσμου-
στην φύση, την τέχνη, τη ζωή, στον εαυτό μας και στους άλλους, στην αίσθηση και
τη νόηση. Οι πλαστικές ασκήσεις, το σχήμα, το
χρώμα, η υφή, ο τόνος, το κενό, το πλήρες, η αρμονία, η αντίθεση, ο ρυθμός
γίνονται πυξίδα εξερεύνησης του κόσμου που μας περιβάλλει του ορατού και του
αόρατου. Της φύσης που χάνεται για τον αλλοτριωμένο αστό των σύγχρονων πόλεων.
Με το μολύβι ή το πινέλο με τα
χρώματα, τον πηλό, τον γύψο, με υλικά ευτελή που γίνονται ξαφνικά πολύτιμα
εκφραστικά μέσα, οι μικροί μαθητευόμενοι μάγοι
ξαναπλάθουν τον κόσμο σαν μικροί θεοί, ονομάζουν τα πράγματα ψηλαφούν τις
ποιότητες, ανακαλύπτουν την κρυμμένη αρμονία και την κάνουν ορατή για μας με τη
δική τους δημιουργική παρέμβαση. Τα ευρήματα
τους εκθαμβωτικά, οι λύσεις που βρίσκουν ευφάνταστες και απροσδόκητες, η
διαίσθησή τους αποκαλυπτική, η αίσθηση τους πλούσια, η παρατηρητικότητα τους
δεν παύει να μας αιφνιδιάζει. Τα ερεθίσματα που δίνονται
στα παιδιά οδηγούν σε απαντήσεις τόσο ποικίλες και τόσο εξατομικευμένες
που αποκαλύπτουν το βαθύτερο ψυχισμό τους.
Το μάθημα της αισθητικής αγωγής έχει ως απώτερο και ανώτερο
στόχο την ολοκληρωμένη ανθρωπιστική αγωγή, την καθολική παίδευση του ατόμου,
τον πολιτισμό. Η αισθητική αγωγή δεν αποβλέπει στη
δημιουργία καλλιτεχνών ή φιλότεχνων αλλά
στην αρμονική ανάπτυξη όλων των ικανοτήτων του ατόμου και στην ηθική του τελείωση, σε ένα ευ ζην όπου ο άνθρωπος
θα αισθάνεται σε αρμονική αλληλεγγύη με τον κόσμο με τους άλλους και με τον
εαυτό του. Για να πετύχει το σκοπό του ο εικαστικός -δάσκαλος της
αισθητικής αγωγής θα πρέπει να βλέπει το παιδί σαν ένα θαύμα της φύσης και όχι
σαν παιδαγωγικό υλικό. Αυτός που αγαπά το ωραίο, το αρμονικό βιώνει ως οδυνηρή
εμπειρία το άσχημο και το ανήθικο.
Η αισθητική είναι και
αυτή μία μορφή ηθικής.
Από
δημιουργίες γνωστών καλλιτεχνών:
Alexander
Calder
μνημειώδη
δημόσια γλυπτά γνωστός για τα πρώτα “
mobile”
Πικάσο
Κατασκευή
κιθάρας με χαρτόνι ( συνθετικός κυβισμός με κολάζ)
Paul Klee
“Κάστρο και
ήλιος”αναπαραστατικός κι αφηρημένος κόσμος
Frank Stella: Γλυπτά
Από καλλιτεχνικά ρεύματα διαφόρων εποχών:
Op art:Οπτική απάτη, οπτικές ψευδαισθήσεις….. χέρι
προοπτική με ένα σημείο φυγής
Από το αστικό περιβάλλον, το βιομηχανικό περιβάλλον, την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική, την προοπτική,
τις αντιθέσεις, το παρόν και το μέλλον:
Θερμούπολη /
ψυχρούπολη -Θερμά, ψυχρά χρώματα στη ζωγραφική
εργοστάσια,
όμορφο τοπίο- χωριό, άσχημη πόλη, Πόλη στο μέλλον, (μεγάλες επιφάνειες)
Από τα ιστορικά
σπαράγματα:
Κάστρα,
ερυθρόμορφα αγγεία
Από την φύση ,τον ήλιο, τα ζώα, τον άνθρωπο:
Κατασκευή
γάτας (μοτίβο), κατασκευή χελώνας, κατασκευή λουλουδιών τρισδιάστατα ψάρια, βυθός,
Πορτραίτα
Καλλιτεχνική καθοδήγηση: Μαρούλα
Τσιρογιάννη εικαστικός
απόφοιτος
της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, integraded master ζωγραφική κι εξειδίκευση
χαρακτική. Παρακολούθησε επιμορφώσεις στο Paris 8. Συμμετείχε σε ομαδικές
εκθέσεις, πραγματοποίησε και ατομικές εκθέσεις. Μέρος των έργων και των
κοσμημάτων της βρίσκονται σε ατομικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Είναι κόρη
του επιφανούς ζωγράφου Απόστολου Τσιρογιάννη, σύζυγος του καλλιτέχνη Ηλία Χαραλαμπάκη και μητέρα τριών παιδιών.
Για την
ολοκλήρωση της παρουσίασης των έργων των παιδιών στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου πολύτιμη ήταν η
βοήθεια του Χρήστου Καστρινάκη τελειόφοιτου της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών ο
οποίος πραγματοποιεί την πρακτική του άσκηση στο σχολείο μας με την εποπτεία
της κυρίας Τσιρογιάννη. Τον ευχαριστούμε από καρδιάς καθώς κι όσους μικρούς και
μεγάλους βοήθησαν στο στήσιμο της έκθεσης.
“Η θέαση ή η ακρόαση των ωραίων έργων πνέει ως ζείδωρη αύρα σε τόπο υγιεινό κι ανεπαίσθητα οδηγεί στη συμφωνία με τον καλό λόγο.”
Πλάτωνος, πολιτεία